گفتگو: فرانه کندلویی

گفتگو با دکتر محمدرضا شریف زاده استاد نمونه کشوری در سال ۱۳۹۸

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۰۰:۰۰ کد : ۱۲۲ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۲۳
۱۸ اردیبهشت ماه سال جاری مراسم تجلیل از اساتید نمونه کشوری دانشگاه آزاد اسلامی با حضور رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر سید محمودرضا آقامیری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و واحدتهران مرکزی و جمعی از روسای دانشگاه آزاد اسلامی استانهای کشور در محل سازمان مرکزی برگزار شد.
گفتگو با دکتر محمدرضا شریف زاده استاد نمونه کشوری در سال ۱۳۹۸

 به گزارش روابط عمومی واحدتهران مدر این مراسم با اهدای لوح تقدیر و هدایایی از 14 استاد نمونه کشوری دانشگاه آزاد اسلامی در سال 98 تجلیل شد که در این بین از دکتر محمد رضا شریف زاده عضو هیات علمی دانشکده هنر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی نیز  تقدیر بعمل آمد.

به همین بهانه گفتگویی کوتاه با این استاد نمونه انجام شد که توجه شما را به آن جلب می کنم:

«دکتر محمدرضا شریف زاده عضو هیئت علمی، دانشیار و مدیرگروه تحصیلات تکمیلی دانشکده هنر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی است. وی با بیش از 60 مقاله علمی پژوهشی و isi، تالیف و ترجمه بیش از 20 کتاب در زمینه هنر، شرکت و پذیرش در بیش از 40 کنفرانس ملی و بین المللی در زمینه هنر و عضو شورای سیاستگذاری و هیئت داوران دهها جشنواره و بینال هنری داخل و خارج از ایران به عنوان استاد نمونه کشوری در سال 1398برگزیده شد.»

*با سلام و عرض تبریک صمیمانه به مناسبت این انتخاب شایسته، لطفاً بفرمایید از چه سالی با دانشگاه آزاد اسلامی واحدتهران مرکزی همکاری خود را آغاز کرده اید؟

با سلام و عرض تشکر از شما. از سال 1386 تا کنون به عنوان عضو هیئت علمی با دانشگاه همکاری دارم.

*علت گرایش به رشته تحصیلی تان چه بود؟

رشته هنر از دوران تحصیلات ابتدایی مهمترین علاقه من بوده و در دوران تحصیلات متوسطه به طور کامل وارد هنرستان هنرهای زیبا شدم که همه مفاخر هنری ایران از بدو تاسیس این هنرستان یعنی از سال 1333 تا کنون از فارغ التحصیلان این مکان هنری هستند. به خاطر همین علاقه پس از کسب مدرک دیپلم رشته ارتباط تصویری از هنرستان هنرهای زیبا، در دانشگاه نیز کارشناسی ارتباط تصویری، کارشناسی عکاسی، کارشناسی ارشد ارتباط تصویری، کارشناسی ارشد پژوهش هنر و دکتری فلسفه و پژوهش هنر را ادامه دادم.

*از نظر شما بهترین شیوه تدریس چگونه است؟

مقوله آموزش در دنیای معاصر مفهومی پیچیده و چند وجهی دارد که با توجه به ویژگی های درون اقلیمی، مذهبی، سیاسی، اجتماعی و ....می تواند قابلیت های گوناگونی را در پی داشته باشد اما شاید به طور خلاصه بتوان بهترین شیوه تدریس را به چند دسته تقسیم نمود:

1-توجه به استعداد و توانایی انفرادی هر یک از دانشجویان به منظور محور قرار دادن دانشجو در کلاس یا به اصطلاح :Personalized Learning

2-ایجاد حس مسئولیت پذیری در دانشجویان و شرکت دادن آنها در بحث و اظهار نظر به منظور بررسی مفاهیم مشترک یا به اصطلاح: Project Based Learning

3- و در پایان مجموعه آموزشهای سازنده به منظور آشنا کردن و برقراری پیوند دانشجویان با فضای خارج از دانشگاه و به طور کلی عملیاتی کردن پروژه های دانشجویی یا به اصطلاح: Maker Education  

*یک استاد نمونه چه ویژگی هایی دارد؟

محبت، پیگیری، دلسوزی از ویژگی های اخلاقی یک استاد نمونه است و علاقه مندی، پژوهش گری، به روز بودن و پیگیری جدیدترین دستاوردهای علمی و پژوهشی و از همه مهمتر سازگار کردن تازه های علمی جهان با محیط و شرایط فرهنگی ،اجتماعی و دینی دانشجویان از مهمترین ویژگی های علمی برای نمونه بودن و نمونه شدن است.

*نقاط قوتی که بیش از هر موردی در خود می بینید چیست؟

در طی این سالها همواره کوشیده ام تا در گام نخست اخلاق مداری را پیشه کنم و سپس احترام متقابل میان استاد و دانشجو، بویژه اینکه به طور معمول دانشجویان من در مقطع دکتری تحصیل می کنند و اکثر آنها از همکاران هیئت علمی دیگر واحد ها و استانها هستند همیشه ارتباط علمی و تشویق به تولید علم و پژوهش و ایجاد ذات پژوهشگری و پرسشگری در دانشجویان از مهمترین ویژگی های شخصی من بوده است.

*بهترین معلمان زندگی تان چه کسانی هستند؟

امام باقر علیه السلام میفرمایند: زکات العلم ان تعلمه عبادالله (زکات دانش، آموختن آن به بندگان خداست ) پس هر کس که حتی جمله ای کوتاه به من آموخته عزیز است و گرامی.

*توصیه شما  به قشر دانشجو چیست؟

حقیقتا دانشجویی زیبا ترین و ماندگارترین دوران زندگی هر شخص است و چه بهتر که با دانش، پژوهش و پرورش اخلاق سپری شود. دانشجویان هرچه به کوشش و فراگیری علم و دانش و عمل بیشتر علاقه نشان دهند در آینده نیز این ویژگی ها بهتر و بهتر به آینده زندگی آنها کمک خواهد کرد و در واقع آینده ای روشن در گرو زمانی از حال است که به نیکی سپری شود. پس تلاش برای تحصیل علم و فراگیری مفاهیم دینی و اخلاقی دانشگاه و دانشجویان پیشرو و موفق خواهد ساخت.

* خاطره ای از کلاس درس...

بی شک بهترین خاطرات تدریس برای یک استاد دیدن موفقیت دانشجویان است. برای من هم هر زمان به شهرستانها سفر می کنم یا به دیگر واحدها می روم و دانشجویانم را امروز در کسوت هیات علمی و تدریس می بینم و موفقیت آنها را در کلاس های تدریسشان بهترین خاطره است.

* کلام آخر:

                       سعی نابرده به جایی نرسد                   مزد اگر می طلبی طاعت استاد ببر

 

 

کلید واژه ها: دکتر محمدرضا شریف زادهدانشگاه آزاد اسلامی استان تهرانگفتگو: فرزانه کندلویی


نظر شما :

توجه! لطفا دیدگاه خود پیرامون این مطلب را در این قسمت درج نمایید و برای ارسال سایر درخواست ها و پیام ها به بخش تماس با ما مراجعه فرمایید.